Ahad, 24 April 2011

Lakukan perubahan secara berperingkat

MENGAJAK kepada perkara kebaikan dan meninggalkan kemungkaran adalah sifat yang sememangnya perlu ada dalam diri umat Islam.

Ini kerana, sebagai umat Islam, kita bukan saja dituntut untuk melakukan kebaikan bagi diri sendiri, malah perlu sentiasa saling mengingati antara saudara sesama Islam supaya sentiasa mematuhi garis panduan ditetapkan.


Ini selaras dengan firman Allah SWT dalam surah Ali-Imran, ayat 110 yang bermaksud: “Kamu adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan untuk manusia, kamu menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar dan beriman kepada Allah.” Menerusi ayat ini, jelas bahawa umat Islam adalah sebaik-baik manusia yang dicipta-Nya di kalangan semua manusia.

Umat Islam bukan setakat beriman kepada-Nya, tetapi juga mengajak orang lain supaya beriman kepada Allah dan melakukan kebaikan serta berhenti dan menjauhkan diri daripada melakukan keburukan.


Islam menyeru umatnya melakukan ‘islah’ yakni perubahan, kerana tanpanya keadaan masyarakat akan kekal di takuk lama. Islam juga menyeru kita semua untuk menyuruh manusia ke arah kebaikan dan mencegah kemungkaran.


Justeru, hendaklah setiap dari kita menggalakkan diri sendiri serta orang ramai untuk terus beramal kepada perintah Allah SWT.selanjutnya klik link berikut.....

myMetroPedoman:Lakukan perubahan secara berperingkat

Tiada ulasan: